Podzimnímu Velkému knižnímu čtvrtku 2017 dominuje trojice silných autorek PROSTORU: FERRANTE, FORMANOVÁ a SEDLÁČKOVÁ

Praha 21. září 2017

Dvanáctý Velký knižní čtvrtek nabídne 19. října výběr šestnácti knih napříč žánry. Nakladatelství PROSTOR tentokrát zastupují mistrovská vypravěčka ELENA FERRANTE, zábavná glosátorka života MARTINA FORMANOVÁ a autentická filmařka a prozaička ANDREA SEDLÁČKOVÁ.

Věřím, že tituly naší ženské ´trojky´ se stanou hity podzimní sezóny, mají k tomu všechny předpoklady,“ říká majitel PROSTORU Aleš Lederer. „Světově úspěšnou románovou tetralogii Geniální přítelkyně Eleny Ferrante o ženském přátelství v průběhu šedesáti let už si zamilovali i čeští čtenáři. Svědčí o tom deset tisíc prodaných výtisků prvního svazku. Ve Velkém knižním čtvrtku vyjde třetí díl Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou, kde jsou hrdinky už dospělými ženami  a předmětem jejich soupeření už není ´genialita´, ale muž.  Překlad všech svazků je dílem elitní, mnohokrát oceněné překladatelky Alice Flemrové, která letos v létě převzala v Itálii prestižní cenu Premio Flaiano za významný počin v oblasti italské literatury.“

Název Povídky na tělo Martiny Formanové trefně vystihuje nejen žánr, ale i záběr autorčina pohledu. Své hrdiny často vysvléká jak emocionálně, tak fyzicky a jejich hluboká prozření míchá se zábavnou povrchností. Výběr protagonistů je pestrý a stejně pestrá je i škála jejich citových prožitků: od platonické lásky po mateřskou, od trapasů k sebepoznání. „Knihy Martiny Formanové jsou především velmi zábavné, ale také sázkou na jistotu. Jejich prodeje se pohybují kolem dvaceti tisíc u každého titulu,“ dodává Aleš Lederer.

Třetí reprezentantka PROSTORU, známá filmová režisérka Andrea Sedláčková, ve svém románu Každý něco tají bravurně zachycuje prostředí filmových herců, jež důvěrně zná. “Andrea Sedláčková nejen skvěle píše, ale vyprávěným příběhem klade čtenáři otázky, které mu vibrují ve svědomí, například v jaké společnosti žijeme a jaké etické mantinely jsme schopni svému jednání klást,“ komentuje vydání románu nakladatel.

Anotace a CV autorek

 

Elena Ferrante: PŘÍBĚH TĚCH, CO ODCHÁZEJÍ, A TĚCH, KTEŘÍ ZŮSTANOU

Z geniálních přítelkyň Eleny a Lily se staly mladé ženy. Zdá se, že se jejich cesty definitivně rozcházejí. Elena se stěhuje do Florencie, kde chce budovat spisovatelskou kariéru, Lila zůstává v bídě neapolské periferie.

Po opojení svobodou a prosperitou báječných šedesátých let přichází jako drsné vystřízlivění  „olověná“ léta sedmdesátá, kdy je Itálie zmítaná teroristickými útoky pravicových i levicových extremistů, prostředí univerzit i kulturních institucí se politizuje, vykřikují se zde hesla o nutnosti třídního boje, studenti i intelektuálové se angažují, ale podmínky dělníků, zejména v Kampánii sužované camorristickými klany, se nijak nelepší. Elena by ráda žila revolučním kvasem, ale dokáže dát svému životu náboj a směr sama bez Lily? Lze přátelství udržovat jen „po telefonu“, nebo je lepší pouto mezi hlasy bez těla utnout?

Za příběhem Eleny, která před Neapolí utíká, a neuvědomuje si, že si ji nese v sobě, a Lily, která v ní setrvává, protože ví, že nejtěžší je utéct sám před sebou, se i nadále roztáčí sugestivní kaleidoskop životů obyvatel jejich rodné čtvrti, propletenec lásek, křivd, nevraživosti, žárlivosti, věrnosti i zrady.

Z italského originálu Storia di chi fugge e di chi resta.  L’amica geniale – Volume terzo,  vydaného nakladatelstvím Edizioni e/o v Římě roku 2013, přeložila Alice Flemrová Odpovědná redaktorka Sára Flemrová Na obálce použita ilustrační fotografie z jižní Itálie padesátých let od Ezia Quiresiho 368 stran, MOC 357 Vydal PROSTOR v roce 2017.  V českém jazyce vydání první

 O skutečnou totožnost Eleny Ferrante se lite­rární obec zajímá už od počátku devadesátých let, kdy vyšla románová prvotina L’amore molesto (1992, Tíživá láska) osob(y) publikující(ch) pod tímto jménem. Mezinárodní úspěch tetralogie Geniální přítelkyně, tvořené romány L’amica geniale (2011, Geniální přítelkyně), Storia del nuovo cognome (2012, Příběh nového jména), Storia di chi fugge e di chi resta (2013, Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou), Storia della bambina perduta (2014, Příběh ztracené holčičky), dal podnět k intenzivnějšímu pátrání po její identitě.

Ať už je Elena Ferrante kdokoli, v současnosti je kritikou řazena mezi největší žijící italské autory a týdeník Time ji v roce 2016 zařadil mezi 100 nejvlivnějších lidí světa. S jejím vypravěčským mistrovstvím, které není založeno na narativních experimentech, ale na strhující síle výpovědi o těch nejzákladnějších lidských citových poutech, se už mohli čeští čtenáři setkat v románě Dny opuštění (2011). Její romány Tíživá láskaDny opuštění se dočkaly filmového zpracování (1995, r. Mario Martone a 2005, r. Roberto Faenza), nyní se na motivy tetralogie Geniální přítelkyně chystá v produkci společností Fandango a Wildside televizní seriál The Neapolitan Novels.

Marina Formanová: POVÍDKY NA TĚLO

Po několika románech a autobiograficky laděných prózách přichází Martina Formanová se souborem kratších povídek, které spojuje společné téma – partnerské a intimní vztahy v nejrozmanitějších podobách. S pochopením a humorným nadhledem líčí mnohdy bizarní situace a trapasy, v nichž se ocitáme v důsledku konfrontace našich snů, cílů a záměrů s realitou. Střetává se tu nejen ženský svět s mužským, ale i naše představy o sobě a o druhých se skutečným a často nahodilým chodem světa. Aktéři povídek jsou nejrůznějšího věku i společenského a profesního postavení. Čtenář se tak setkává např. s třináctiletou dívkou, v níž probouzející se sexualita vyvolává odpor i romantické snění; se všestranně úspěšným a neodolatelným mužem, kterého dostihne drobné selhání v mládí; s obyčejnými mileneckými a manželskými páry středního věku unavenými stereotypem; s mladou překladatelkou přivydělávající si nejstarším řemeslem světa; s padesátníkem, vystrašeným ze své ženy…

Autorčiny momentky z milostného a sexuálního života živočišného druhu homo sapiens jsou chápavou a vtipnou četbou obohacující obě pohlaví.

Odpovědný redaktor R. Jilský.

Na přebalu použita reprodukce obrazu Swimming Pool od Anny Bocek z roku 2011

184 stran, MOC 237 Kč

Vydání první

Vydal PROSTOR v roce 2017

Andrea Sedláčková: KAŽDÝ NĚCO TAJÍ

Známá filmová režisérka (mj. Musím tě svést, Fair Play) vstupuje podruhé na pole literatury.

Po úspěšném „románu ze svého života“ Moje pařížská revoluce (2014) nyní přichází s „románem ze společnosti“ Každý něco tají. Příběh z prostředí filmových herců a jejich všedních i svátečních dní nabízí nejen poutavé a napínavé čtení, ale klade také otázky, v jaké společnosti žijeme a jaké etické mantinely jsme schopni svému jednání klást. Čtenář bude vtažen do děje, kde se dobrá vůle náhle obrátí v pomluvu, kde ochota pro někoho něco udělat může být lehce zneužita. Známá herečka Lucie musí sehrát svůj osobní zápas nejen s bulvárem, jehož se stane obětí, ale i s nedůvěrou svého okolí a nakonec hlavně sama se sebou.

Andrea Sedláčková znovu dokazuje, že se stejným citem a bravurou, s jakou točí filmy, je schopna napsat příběh, od něhož se nebudete moci odtrhnout.

Odpovědná redaktorka Hana Davidová


204 stran, MOC 227 Kč

Vydal PROSTOR 2017

Vydání první

Andrea Sedláčková se narodila v Praze v roce 1967. Ve třinácti letech začala hrát ve filmech,

od patnácti let působila v amatérském divadle a zároveň studovala na Akademickém gymnáziu ve Štěpánské a na večerní Konzervatoři pro pracující, kde napsala pod vedením Ivana Vyskočila své první autorské texty. Na FAMU chodila do jednoho z nejsilnějších scenáristických ročníků, jaké se kdy urodily. Kromě Jana Hřebejka a Petra Jarchovského zde byl ještě Igor Chaun, ale také třeba Martina Zbořilová (dnes Formanová) či pozdější vůdce náboženské sekty Jan Parsifal Dvorský.

Poté co redigovala školní časopis Kavárna a podepsala Několik vět, které též šířila mezi spolužáky, si ji předvolali na StB do Bartolomějské. Výslech nebyl nijak zvlášť drsný, přesto měla jasno – v této zemi dál být nechce. Emigrovala v létě roku 1989 do Paříže, kde získala pocit, že někam patří; že právě mezi zdejšími intelektuálními emigranty našla spřízněné duše. Překonala depresi a po roce práce nekvalifikované uklízečky, kdy se naučila mluvit francouzsky, se přihlásila na filmovou školu na katedru střihu. Ve Francii se jí narodil syn Karel a dcera Anna.

Žije mezi Prahou a Paříží, kde stříhá celovečerní filmy, byla nominovaná na prestižní cenu César. V Praze natáčí filmy podle vlastních scénářů. Její osobní příběh „té, jež prošvihla historii“ jí přihrál první práci – televizní dokument Co jste dělali v listopadu? o lidech, kteří se podobně jako ona nemohli účastnit revoluce. Pokračovala řadou dokumentárních portrétů, pak přešla na poloautobiograficky laděné televizní filmy: Ze života pubescentky, Můj otec a ostatní muži, Krásný čas, Opravdová láska. Podle předlohy Josefa Škvoreckého natočila Rytmus v patách.

Filmovým debutem Andrey Sedláčkové byl v roce 2000 thriller Oběti a vrazi s incestní tematikou a posléze natočila v roce 2002 snímek Musím tě svést, který kombinoval milostnou zápletku s politickými motivy. V roce 2014 měl premiéru její dokumentární film Život podle Václava Havla a také celovečerní hraný film Fair Play o komunistickým státem organizovaném dopingu v osmdesátých letech.

Na knižním poli debutovala v roce 2014 románem Moje pařížská revoluce, který mapuje její emigraci do Francie, zatímco v Československu propuká sametová revoluce. Její druhá kniha Každý něco tají je společenským románem ze současnosti

M. Formanova – Povidky na telo – ukazka

A. Sedlackova – Kazdy neco taji – ukazka

www.eprostor.com

Mgr. Denisa Novotná

 

 

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá k analýze návštěvnosti tzv. cookies. Cookies můžete ve svém prohlížeči vypnout. Setrváním na tomto webu souhlasíte s používáním cookies. Více