Historie

Marco Malvaldi: Velikost člověka

Praha 26. června 2020

Pět set let po své smrti ožívá Leonardo da Vinci v historickém románu s detektivní zápletkou  VELIKOST ČLOVĚKA italského spisovatele Marca Malvaldiho.

Říjen 1493. Florencie stále truchlí nad smrtí mecenáše umění Lorenza Nádherného. Kolumbovy lodě nedávno dorazily k břehům Nového světa. Milán je jedním z předních center renesančního umění a vzdělanosti. Ti, kdo se toulají ve spleti ulic kolem hradu, často potkávají čtyřicátníka v růžovém oděvu se zamyšleným výrazem. Leonardo bydlí s matkou a učněm vedle své dílny a je nucen se handrkovat, aby dostal zaplaceno za práci, třebaže pověst o jeho genialitě už překročila hranice. Známé jsou i jeho pitvy a studium anatomie, pročež je povolán, aby prověřil podivnou smrt muže. Co když je to mor?

Italský spisovatel Marco Malvaldi vytvořil strhující obraz života Leonarda da Vinci v čase bouřlivých politických změn, vzpoury vůči zavedenému náboženskému pořádku, vědeckých objevů a kulturního rozkvětu.

V překladu Sáry Flemrové vydává PROSTOR.

Italský bestsellerista Marco Malvaldi, autor úspěšných detektivních sérií, tentokrát zacílil na klíčové období renesance a jednu z jeho zásadních postav. „Přiblížit se k postavě, jako je Leonardo, a nárokovat si právo popisovat jeho myšlenky, vyžaduje jistou dávku drzosti,“ píše v doslovu k románu Velikost člověka. Současně dodává, že věnoval rok a půl studiu renesančního člověka par excellence. Dává nám nahlédnout do života italského génia během jeho služby u milánského vévody Ludovica il Moro (česky Ludvíka Mouřenína), vyhlášeného dobyvatele a mecenáše umění. Milánské vévodství patří k nejbohatším italským státům, je plné kontrastů – na jedné straně zápach, odpadky a fekálie v ulicích, jimiž se potulují domácí zvířata, bezdomovci a nemocní lidé, na druhé straně okázalý přepych a bohatství šlechty. Na jedné straně církev bojující za udržení moci, na druhé straně návrat k antice, zájem o pozemské radosti, rozvoj vědy, kultury a vzdělání. Současně dochází ke vzniku moderního bankovnictví. Čtenář je postupně zasvěcen do politických a náboženských intrik.
Středem románu je vztah Lonarda a jeho mecenáše Ludovica il Moro, který po umělci žádá stavbu pomníku na počest svého otce Francesca Sforzy. Má to být kolosální sedmimetrová jezdecká socha, největší bronzová socha, jaká kdy byla vytvořena. Projekt se však nedaří a následně neblaze ovlivňuje vévodovy sympatie. Na hradním nádvoří je objevena mrtvola mladíka, jenž žádal u vévody o audienci. Není jasná příčina smrti, všichni se obávají moru, proto vévoda povolá Leonarda, jenž má díky pitvám znalosti o lidském těle.       
V románu se odráží autorova vášeň pro historii a umění, čtivý styl a smysl pro sarkastický humor, používá moderní, slangovou terminologii. Občas oslovuje čtenáře a vysvětluje dobové souvislosti. Leonarda da Vinciho představuje jako génia i chybujícího, zranitelného člověka. V Malvaldiho pojetí je nám renesanční svět velmi blízký – stejně jako dnes jde především o lásku, přátelství, ambice a moc.

V překladu Sáry Flemrové vydává nakladatelství PROSTOR.

Marco Malvaldi: VELIKOST ČLOVĚKA (anotace)

Rok 1493, Milán. Žije zde svérázný umělec a vynálezce Leonardo da Vinci, vegetarián píšící zprava doleva. Z jeho talentu se snaží lacino těžit milánský vévoda Ludovico il Moro. O Leonardovy nápady a vědomosti však mají zájem i Francouzi, kteří se zrovna chystají na výbojnou výpravu proti Aragoncům. Povídá se, že italský génius má zápisník, do něhož si zaznamenává své nejsmělejší projekty – mj. také návrh neporazitelného mechanického bojovníka.

Leonardo má plné ruce práce s výrobou olbřímí bronzové jezdecké sochy na počest Francesca Sforzy, když je náhle povolán, aby vyšetřil podezřelou smrt muže. Na těle se nenašly zjevné stopy násilí, přesto si je Leonardo jist, že jde o vraždu…

Uznávanému italskému spisovateli Marcovi Malvaldimu se podařilo dokonale propojit historii, vědu a zločin a oživit jednu z největších postav renesance. Provází čtenáře Milánem za časů Leonarda da Vinciho a zasvěcuje je do života na hradě i v podhradí, kde se řeší problémy, jež nejsou tak vzdálené od těch dnešních: lidi svírá strach z epidemie neznámé choroby, doléhají na ně vysoké daně a důsledky finančních podvodů a krachů bankovního systému. Vědění a pokrok svádí boj s pověrčivostí a tmářstvím, géniové mají hluboko do kapsy a šarlatáni si kapsu mastí. Lidé lžou, kradou, pletichaří, podvádějí, závidí, milují i nenávidí. Život se zběsile točí v ruletě štěstěny ovládané mamonem a mocí.

Velikost člověka není pouhým historickým románem ani čistokrevnou detektivkou. Knihu lze číst jako chytré divertimento na vážné téma. Leonardo došel k poznání, že skutečná velikost člověka se projeví v jeho schopnosti stále se učit a rozvíjet, a proto je třeba vážit si každého podle toho, jak se umí postavit ke svým chybám. A jediný způsob, jak poznat chybu, je měřit se se samotnou přírodou, neboť ta, na rozdíl od člověka, nikdy nelže.

Z italského originálu La misura dell’uomo, vydaného nakladatelstvím Giunti Editore S. p. A. ve Florencii roku 2018, přeložila Sára Flemrová

Odpovědná redaktorka Alice Flemrová.

272 stran, MOC 347 Kč
Vydalo nakladatelství PROSTOR roku 2020
V českém jazyce vydání první
www.eprostor.com

Marco Malvaldi (1974) vystudoval chemii na univerzitě v Pise, kde posléze získal v témže oboru i doktorát. Na literární pole vkročil roku 2007 románem La briscola in cinque (Briscola v pěti), kterým zahájil mimořádně úspěšnou, dnes už osmidílnou sérii detektivních příběhů ze současnosti, jejichž protagonisty jsou čtyři postarší štamgasti, majitel a zaměstnankyně malého baru na toskánské riviéře. Do minulosti se Malvaldi vrátil například v románu Odore di chiuso (2011, Zatuchlina), kde se nedobrovolným vyšetřovatelem zločinů stává slavný literát a kuchař Pellegrino Artusi (1820–1911), autor první italské celonárodní kuchařské knihy. Dílo vyneslo Malvaldimu ocenění Isola d’Elba Award a Castiglioncello Prize. Na jeho dílech, jež se v Itálii řadí mezi bestsellery, oceňují čtenáři zejména nenásilné propojení zločinu, vtipu, přesvědčivých postav a autenticky zachyceného prostředí.

O knize napsali

Velikost člověka je vynikající dílo, výsledek skvělé spisovatelské dovednosti i pečlivých rešerší, román, který potěší stejnou měrou jak milovníky historie, tak fanoušky detektivek.

Elio Marracci, thrillermagazine.

Mimořádný román nabitý literární invencí, poznatky a ironií zkoumá muže, který lépe než kdokoli jiný probádal všechna tvůrčí pole a který hlavně stanovil – na základě mnoha hledisek –, v čem spočívá velikost každého z nás.

Amanda Colombo, Galleria del libro 

Důvtipná a rozpustilá interpretace stěžejního období renesančních dějin… Malvaldiho sarkastický humor a bystré postřehy je radost číst.

Paul Burke, nbmagazine.co.uk

Malvaldi vytvořil nepochybně nápaditý román a čtenáři, který dokáže ocenit hravý styl psaní a neobvyklé vykreslení postav, nabízí tento tajemný příběh velice lákavé čtení.

Bethany Latham, historicalnovelsociety.org

www.eprostor.com

Mgr. Denisa Novotná

Sdílejte ...