Tři březnové večery budou v Rudolfinu patřit fenomenálnímu Alfredu Brendelovi, ale také Bélu Bartókovi a Miroslavu Srnkovi
Praha , 1. března 2019
Mimořádný projekt Hommage à Alfred Brendel vzdá mezi 17. a 19. březnem v pražském Rudolfinu hold jedné z nejpozoruhodnějších osobností nejen současného hudebního světa. Třídenní festival nabízí mimořádnou příležitost osobního setkání přímo s Alfredem Brendelem, který je i ve svých 88 letech stále činorodou osobností, jejíž záběr zahrnuje celoživotně nejen hudbu, ale také malířství, literaturu či esejistiku. V Praze, kde představí své knihy, bude přednášet o interpretaci Mozarta a nabídne mistrovský kurz s českým souborem Trio Incendio.
Poklonu složí také jeho tvůrčím předchůdcům a následovníkům s kořeny ve středoevropském kulturním prostoru, maďarskému skladateli Bélu Batókovi a současnému mezinárodně uznávanému českému skladateli Miroslavu Srnkovi. Druhou neméně důležitou programovou linií je tak hudební program, v rámci kterého zazní během dvou večerů unikátní souborné provedení smyčcových kvartetů Bély Bartóka a česká premiéra skladby Future Family Miroslava Srnky. Oboje v podání jednoho z nejžádanějších světových kvartetních ansámblů – pařížského Quatuor Diotima, který do Prahy přijíždí na osobní pozvaní Alfreda Brendela.
Hommage à Alfred Brendel připravila Prague Music Performance v partnerství s Českou filharmonií. Vstupenky lze pořídit na jednotlivé akce zvlášť i v rámci malého abonmá na pokladně České filharmonie nebo na www.ceskafilharmonie.cz. Více informací na www.pmpif.org.
Alfred Brendel, vynikající klavírista, který se soustavně 60 let věnoval skladatelům středoevropského kulturního prostoru od Bacha přes Schuberta, Liszta až po Schönberga a jenž jako první na světě nahrál v 50. a 60. letech kompletní Beethovenovo dílo, je znám i svým smyslem pro absurditu a specifický humor. Muž, kterého Praha uvítá, aby mu naslouchala a složila mu poklonu, patří k nejpozoruhodnějším postavám hudebního světa 2. poloviny 20. a počátku 21. století.
Program Hommage à Alfred Brendel
17. 3. 2019 / Sukova síň, Rudolfinum
18:00 Alfred Brendel: O interpretaci Mozarta – přednáška
19:30 Alfred Brendel: Křest knih a autogramiáda – A-Z Klavíristova abeceda, Kompletní poezie
18. 3. 2019 / Sukova síň, Rudolfinum
18:00 Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 1, op. 7, Smyčcový kvartet č. 3, Smyčcový kvartet č. 5
Quatuor Diotima
21:00 Miroslav Srnka: Future Family (česká premiéra) – Přednáška a provedení skladby
Miroslav
Srnka
Quatuor Diotima
19. 3. 2019 / Sukova síň, Rudolfinum
18:00 Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 2, op. 17, Smyčcový kvartet č. 4, Smyčcový kvartet č. 6
Quatuor Diotima
20:00 Master Class – Franz Schubert: Klavírní trio č. 1 / Piano Trio No. 1
Alfred Brendel
Trio Incendio
Alfred Brendel pravidelně koncertoval ve světových hudebních centrech a na festivalech s předními orchestry a dirigenty a jeho rozsáhlá diskografie jej činí jedním z nejuznávanějších současných umělců vůbec. Jako sólista završil svou koncertní kariéru 18. prosince 2008 s Vídeňskou filharmonií a tento koncert byl deníkem Daily Telepgraph zařazen mezi 100 nejvýznamnějších kulturních událostí posledního desetiletí.
Během 60 let své úspěšné kariéry se věnoval tvorbě zejména německých a rakouských skladatelů počínaje J. S. Bachem a Arnoldem Schoenbergem konče. Je prvním pianistou, jenž nahrál kompletní klavírní dílo Ludwiga van Beethovena a významnou měrou se zasloužil o to, že se Schubertovy klavírní sonáty a Schoenbergův klavírní koncert staly součástí běžného klavírního repertoáru. Podobně napomohl i některým dílům Franze Liszta.
Obdržel čestné doktoráty na mnoha univerzitách včetně Oxfordu a Yale a v roce 1989 se mu dostalo i čestného ocenění Řádu Britského impéria (KBE). Od Berlínských filharmoniků obdržel v roce 1992 medaili Hanse von Bülowa a Vídeňská filharmonie mu v prosinci 1998 udělila čestné členství. V roce 2001 dostal cenu za Celoživotní úspěchy v oblasti vážné hudby na MIDEM v Cannes. Kromě hudby je v popředí zájmu Alfreda Brendela literatura. Publikoval několik knih esejů, vydal také tři svazky německy psané poezie. Alfred Brendel přednášel a dosud přednáší, recituje svou poezii a učí mistrovské kurzy na festivalu v Salzburgu a Verbieru, ve vídeňské Musikverein a Konzerthaus, v londýnské Wigmore Hall a na univerzitách a v koncertních sálech nejvýznamnějších evropských a amerických měst. Nyní se tato renesanční osobnost vrací také do Prahy.
Jeden z nežádanějších světových souborů Quatuor Diotima byl založen v roce 1996 absolventy Národní konzervatoře v Paříži. Quatuor Diotima úzce spolupracoval s mnoha velkými skladateli konce 20. století, zejména s Pierre Boulezem (který pro soubor revidoval svoji Livre pour Quatuor) a Helmutem Lachenmannem. Kvarteto pravidelně objednává nové skladby od nejlepších skladatelů dneška, jako jsou Toshio Hosokawa, Miroslav Srnka, Alberto Posadas, Mauro Lanza, Gérard Pesson, Rebecca Saunders a Tristan Murail. Vedle soudobých skladeb staví kvarteto do nového světla mistrovská díla 19. a 20. století, především Beethovena, Schuberta, Druhou vídeňskou školu (Schönberga, Berga a Weberna), Janáčka, Debussyho, Ravela a Bartóka. V bohaté diskografii souboru je nutné vyzdvihnout především interpretaci děl Druhé vídeňské školy a konečnou verzi Boulezovy Livre pour Quatuor (Megadisc). Nahrávky kvarteta jsou často oceňovány v mezinárodních hudebních médiích: tituly Diapason d’Or francouzského magazínu Diapason (pět ocenění včetně dvou „nahrávek roku“), titul Best of the Year magazínu Classica, ocenění ffff programu Télérama, Editor’s Choice magazínu Gramophone a další. Quatuor Diotima nahrával deset let exkluzivně pro label Naïve, který v roce 2016 vydal komplet Diotima Collection s portréty současných skladatelů: Miroslav Srnka, Alberto Posadas, Gérard Pesson, Enno Poppe a Stefano Gervasoni.
Quatuor Diotima vystupuje pravidelně v nejprestižnějších koncertních sálech a cyklech po celém světě. V probíhající sezoně koncertuje v těchto cyklech: Schubertiade ve Schwarzenbergu, Opéra de Montpellier, Printemps des Arts de Monte Carlo, Pierre-Boulez Saal v Berlíně. Na začátku roku 2019 také kvarteto obnovilo rezidenci v prestižní berlínské Wissenschaftskolleg (WiKo). Na podzim 2018 začala souboru tříletá rezidence v pařížském Radio France. Během tohoto období zahraje kvarteto svůj běžný repertoár, ale také se představí s hudebními hosty a ve skladbách pro kvarteto a orchestr nebo nastuduje objednané skladby ve spolupráci s jinými koncertními cykly a evropskými rozhlasovými stanicemi. V roce 2018 získal Diotima Quartet od francouzského ministerstva kultury Cenu Evropského kulturního dědictví.
PRAGUE MUSIC PERFORMANCE
KDO JSME
Mezinárodní institut a festival Prague Music Performance založil Zenon
Fishbein (Manhattan School of Music v New Yorku) a Jan Bartoš v roce
2010.
CO DĚLÁME
PMP v průběhu roku organizuje koncerty, residence, master classes,
workshopy a přednášky. Projekt se primárně zaměřuje na klasickou, jazzovou a
experimentální hudbu, zároveň se však snaží i o integraci dalších uměleckých
oblastí jako jsou výtvarné, filmové a slovesné umění. Během osmi let existence
na PMP vystoupilo mnoho významných umělců např. Brad Mehldau,
Alfred Brendel, Murray Perahia, Leon Fleisher, Esperanza
Spalding, Phantasm, Garth Knox, Thurston Moore, Adrian Belew,
Einsturzende Neubauten, Pere Ubu, The King Crimson ProjeKCt, Floex a mnoho
dalších.
S KÝM SPOLUPRACUJEME
PMP úzce spolupracuje s jinými uměleckými institucemi, jako je např. Česká
filharmonie, Pražské jaro, Národní galerie v Praze, Akademie múzických
umění, Ministerstvo zahraničních věcí ČR, Národní filmový archiv a Rakouské
kulturní fórum.
KOHO PODPORUJEME
Těm, jimž nedostatek finančních prostředků znemožňuje studovat na světových
konzervatořích a vysokých školách, PMP poskytuje možnost pracovat
s významnými umělci a pedagogy. PMP se také podílí či samostatně
organizuje benefiční večery s cílem přispívat umělecky i materiálně na
dobročinné účely.
Silvie
Marková